source: xtideuniversalbios/trunk/Assembly_Library/Src/Display/DisplayPrint.asm @ 376

Last change on this file since 376 was 376, checked in by gregli@…, 12 years ago

WIDE checkin... Added copyright and license information to sorce files, as per the GPL instructions for usage.

File size: 12.4 KB
RevLine 
[41]1; Project name  :   Assembly Library
2; Description   :   Functions for display output.
3
[376]4;
5; XTIDE Universal BIOS and Associated Tools 
6; Copyright (C) 2009-2010 by Tomi Tilli, 2011-2012 by XTIDE Universal BIOS Team.
7;
8; This program is free software; you can redistribute it and/or modify
9; it under the terms of the GNU General Public License as published by
10; the Free Software Foundation; either version 2 of the License, or
11; (at your option) any later version.
12; 
13; This program is distributed in the hope that it will be useful,
14; but WITHOUT ANY WARRANTY; without even the implied warranty of
15; MERCHANTABILITY or FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE.  See the
16; GNU General Public License for more details.     
17; Visit http://www.gnu.org/licenses/old-licenses/gpl-2.0.html
18;       
19
[41]20; Section containing code
21SECTION .text
22
[376]23
[41]24;--------------------------------------------------------------------
25; Supports following formatting types:
26;   %a      Specifies attribute for next character
27;   %A      Specifies attribute for remaining string (or until next %A)
28;   %d      Prints signed 16-bit decimal integer
29;   %u      Prints unsigned 16-bit decimal integer
30;   %x      Prints 16-bit hexadecimal integer
31;   %s      Prints string (from CS segment)
32;   %S      Prints string (far pointer)
33;   %c      Prints character
34;   %t      Prints character number of times (character needs to be pushed first, then repeat times)
35;   %%      Prints '%' character (no parameter pushed)
36;
37;   Any placeholder can be set to minimum length by specifying
38;   minimum number of characters. For example %8d would append spaces
39;   after integer so that at least 8 characters would be printed.
[48]40;
41;   When placing '-' after number, then spaces will be used for prepending.
42;   For example %8-d would prepend integer with spaces so that at least
43;   8 characters would be printed.
[162]44;
[41]45; DisplayPrint_FormattedNullTerminatedStringFromCSSI
46;   Parameters:
47;       BP:     SP before pushing parameters
48;       DS:     BDA segment (zero)
49;       CS:SI:  Pointer to string to format
50;       ES:DI:  Ptr to cursor location in video RAM
51;       Stack:  Parameters for formatting placeholders.
52;               Parameter for first placeholder must be pushed first.
53;               Low word must pushed first for placeholders requiring
54;               32-bit parameters (two words).
55;   Returns:
56;       DI:     Updated offset to video RAM
57;   Corrupts registers:
58;       AX, DX
59;--------------------------------------------------------------------
[369]60ALIGN DISPLAY_JUMP_ALIGN
[41]61DisplayPrint_FormattedNullTerminatedStringFromCSSI:
62    push    bp
63    push    si
64    push    cx
65    push    bx
66    push    WORD [VIDEO_BDA.displayContext+DISPLAY_CONTEXT.bAttribute]
67
68    dec     bp                  ; Point BP to...
69    dec     bp                  ; ...first stack parameter
70    call    DisplayFormat_ParseCharacters
71
72    ; Pop original character attribute
73    pop     ax
74    mov     [VIDEO_BDA.displayContext+DISPLAY_CONTEXT.bAttribute], al
75
76    pop     bx
77    pop     cx
78    pop     si
79    pop     bp
[376]80
[41]81    ret
82
83
84;--------------------------------------------------------------------
[44]85; DisplayPrint_SignedWordFromAXWithBaseInBX
[41]86;   Parameters:
87;       AX:     Word to display
[44]88;       BX:     Integer base (binary=2, octal=8, decimal=10, hexadecimal=16)
[41]89;       DS:     BDA segment (zero)
90;       ES:DI:  Ptr to cursor location in video RAM
91;   Returns:
92;       DI:     Updated offset to video RAM
93;   Corrupts registers:
94;       AX, DX
95;--------------------------------------------------------------------
[134]96%ifndef EXCLUDE_FROM_XTIDE_UNIVERSAL_BIOS
[369]97ALIGN DISPLAY_JUMP_ALIGN
[44]98DisplayPrint_SignedWordFromAXWithBaseInBX:
99    test    ax, ax
100    jns     SHORT DisplayPrint_WordFromAXWithBaseInBX
[41]101
102    push    ax
103    mov     al, '-'
104    call    DisplayPrint_CharacterFromAL
105    pop     ax
106    neg     ax
[44]107    ; Fall to DisplayPrint_WordFromAXWithBaseInBX
[134]108%endif
[41]109
[376]110
[323]111%ifndef MODULE_STRINGS_COMPRESSED
[41]112;--------------------------------------------------------------------
113; DisplayPrint_WordFromAXWithBaseInBX
114;   Parameters:
115;       AX:     Word to display
116;       BX:     Integer base (binary=2, octal=8, decimal=10, hexadecimal=16)
117;       DS:     BDA segment (zero)
118;       ES:DI:  Ptr to cursor location in video RAM
119;   Returns:
120;       DI:     Updated offset to video RAM
121;   Corrupts registers:
122;       AX, DX
[376]123;--------------------------------------------------------------------
[369]124ALIGN DISPLAY_JUMP_ALIGN
[41]125DisplayPrint_WordFromAXWithBaseInBX:
126    push    cx
[44]127    push    bx
[41]128
129    xor     cx, cx
[369]130ALIGN DISPLAY_JUMP_ALIGN
[41]131.DivideLoop:
132    xor     dx, dx              ; DX:AX now holds the integer
133    div     bx                  ; Divide DX:AX by base
134    push    dx                  ; Push remainder
135    inc     cx                  ; Increment character count
136    test    ax, ax              ; All divided?
137    jnz     SHORT .DivideLoop   ;  If not, loop
[44]138
[323]139PrintAllPushedDigits:
140    mov     bx, g_rgcDigitToCharacter
[369]141ALIGN DISPLAY_JUMP_ALIGN
[44]142.PrintNextDigit:
143    pop     ax                  ; Pop digit
[376]144    cs xlatb
[41]145    call    DisplayPrint_CharacterFromAL
[44]146    loop    .PrintNextDigit
[41]147
[44]148    pop     bx
[41]149    pop     cx
150    ret
[341]151
[323]152g_rgcDigitToCharacter:  db  "0123456789ABCDEF"
[341]153
154;--------------------------------------------------------------------
155; DisplayPrint_QWordFromSSBPwithBaseInBX
156;   Parameters:
157;       SS:BP:  QWord to display
158;       BX:     Integer base (binary=2, octal=8, decimal=10, hexadecimal=16)
159;       DS:     BDA segment (zero)
160;       ES:DI:  Ptr to cursor location in video RAM
161;   Returns:
162;       DI:     Updated offset to video RAM
163;   Corrupts registers:
164;       AX, DX, [SS:BP]
165;--------------------------------------------------------------------
166%ifndef EXCLUDE_FROM_XTIDECFG   ; Not used in XTIDECFG
[369]167ALIGN DISPLAY_JUMP_ALIGN
[341]168DisplayPrint_QWordFromSSBPwithBaseInBX:
169    push    cx
170    push    bx
171
172    mov     cx, bx              ; CX = Integer base
173    xor     bx, bx              ; BX = Character count
[369]174ALIGN DISPLAY_JUMP_ALIGN
[341]175.DivideLoop:
176    call    Math_DivQWatSSBPbyCX; Divide by base
177    push    dx                  ; Push remainder
178    inc     bx                  ; Increment character count
179    cmp     WORD [bp], BYTE 0   ; All divided?
180    jne     SHORT .DivideLoop   ;  If not, loop
181    mov     cx, bx              ; Character count to CX
182    jmp     SHORT PrintAllPushedDigits
183%endif  ; EXCLUDE_FROM_XTIDECFG
[41]184
[376]185%endif  ; MODULE_STRINGS_COMPRESSED
[41]186
[376]187
[41]188;--------------------------------------------------------------------
189; DisplayPrint_CharacterBufferFromBXSIwithLengthInCX
190;   Parameters:
191;       CX:     Buffer length (characters)
192;       BX:SI:  Ptr to NULL terminated string
193;       DS:     BDA segment (zero)
194;       ES:DI:  Ptr to cursor location in video RAM
195;   Returns:
196;       DI:     Updated offset to video RAM
197;   Corrupts registers:
198;       AX, DX
199;--------------------------------------------------------------------
[223]200%ifndef EXCLUDE_FROM_XTIDE_UNIVERSAL_BIOS
[369]201ALIGN DISPLAY_JUMP_ALIGN
[41]202DisplayPrint_CharacterBufferFromBXSIwithLengthInCX:
[44]203    jcxz    .NothingToPrintSinceZeroLength
204    push    si
[41]205    push    cx
206
[369]207ALIGN DISPLAY_JUMP_ALIGN
[44]208.PrintNextCharacter:
209    mov     ds, bx
210    lodsb
211    LOAD_BDA_SEGMENT_TO ds, dx
212    call    DisplayPrint_CharacterFromAL
213    loop    .PrintNextCharacter
214
[41]215    pop     cx
[44]216    pop     si
217.NothingToPrintSinceZeroLength:
[41]218    ret
[376]219%endif
[41]220
[376]221
[41]222;--------------------------------------------------------------------
[67]223; DisplayPrint_ClearScreenWithCharInALandAttributeInAH
[41]224;   Parameters:
[67]225;       AL:     Character to clear with
226;       AH:     Attribute to clear with
[41]227;       DS:     BDA segment (zero)
228;       ES:DI:  Ptr to cursor location in video RAM
229;   Returns:
230;       Nothing
231;   Corrupts registers:
232;       AX, DX
233;--------------------------------------------------------------------
[369]234ALIGN DISPLAY_JUMP_ALIGN
[67]235DisplayPrint_ClearScreenWithCharInALandAttributeInAH:
[41]236    push    di
[67]237    push    cx
238
239    xchg    cx, ax
[41]240    xor     ax, ax
[67]241    call    DisplayCursor_SetCoordinatesFromAX      ; Updates DI
[41]242    call    DisplayPage_GetColumnsToALandRowsToAH
[67]243    mul     ah      ; AX = AL*AH = Characters on screen
244    xchg    cx, ax  ; AX = Char+Attr, CX = WORDs to store
245    rep stosw
246
247    pop     cx
[41]248    pop     di
249    mov     [VIDEO_BDA.displayContext+DISPLAY_CONTEXT.fpCursorPosition], di
250    ret
251
252
253;--------------------------------------------------------------------
254; DisplayPrint_ClearAreaWithHeightInAHandWidthInAL
255;   Parameters:
256;       AH:     Area height
257;       AL:     Area width
258;       DS:     BDA segment (zero)
259;       ES:DI:  Ptr to cursor location in video RAM
260;   Returns:
[42]261;       DI:     Updated offset to video RAM
[41]262;   Corrupts registers:
263;       AX, DX
264;--------------------------------------------------------------------
[134]265%ifndef EXCLUDE_FROM_XTIDE_UNIVERSAL_BIOS
[369]266ALIGN DISPLAY_JUMP_ALIGN
[41]267DisplayPrint_ClearAreaWithHeightInAHandWidthInAL:
[42]268    push    si
[41]269    push    cx
270    push    bx
271
[42]272    xchg    bx, ax                          ; Area size to BX
[41]273    call    DisplayCursor_GetSoftwareCoordinatesToAX
[42]274    xchg    si, ax                          ; Software (Y,X) coordinates now in SI
275    xor     cx, cx
[41]276
[369]277ALIGN DISPLAY_JUMP_ALIGN
[42]278.ClearRowLoop:
279    mov     cl, bl                          ; Area width now in CX
[44]280    mov     al, SCREEN_BACKGROUND_CHARACTER
[42]281    call    DisplayPrint_RepeatCharacterFromALwithCountInCX
[41]282
[42]283    xchg    ax, si                          ; Coordinates to AX
284    inc     ah                              ; Increment row
285    mov     si, ax
[41]286    call    DisplayCursor_SetCoordinatesFromAX
[42]287    dec     bh                              ; Decrement rows left
288    jnz     SHORT .ClearRowLoop
[41]289
290    pop     bx
291    pop     cx
[42]292    pop     si
[41]293    ret
[134]294%endif
[42]295
296
297;--------------------------------------------------------------------
298; DisplayPrint_RepeatCharacterFromALwithCountInCX
299;   Parameters:
300;       AL:     Character to display
301;       CX:     Repeat count
302;       DS:     BDA segment (zero)
303;       ES:DI:  Ptr to cursor location in video RAM
304;   Returns:
305;       DI:     Updated offset to video RAM
306;   Corrupts registers:
[181]307;       DX
[42]308;--------------------------------------------------------------------
[369]309ALIGN DISPLAY_JUMP_ALIGN
[42]310DisplayPrint_RepeatCharacterFromALwithCountInCX:
[44]311    jcxz    .NothingToRepeat
312    push    cx
313
[369]314ALIGN DISPLAY_JUMP_ALIGN
[44]315.RepeatCharacter:
[42]316    push    ax
317    call    DisplayPrint_CharacterFromAL
318    pop     ax
[44]319    loop    .RepeatCharacter
320
321    pop     cx
322.NothingToRepeat:
[42]323    ret
[223]324
[376]325
[186]326;--------------------------------------------------------------------
327; DisplayPrint_NullTerminatedStringFromCSSI
328;   Parameters:
329;       CS:SI:  Ptr to NULL terminated string
330;       DS:     BDA segment (zero)
331;       ES:DI:  Ptr to cursor location in video RAM
332;   Returns:
333;       DI:     Updated offset to video RAM
334;   Corrupts registers:
335;       AX, DX
336;--------------------------------------------------------------------
[376]337%ifndef MODULE_STRINGS_COMPRESSED
338;;;
339;;; Take care when using this routine with compressed strings (which is why it is disabled).
340;;; All strings in CSSI should go through the DisplayFormatCompressed code to be decoded.
341;;;
[369]342ALIGN DISPLAY_JUMP_ALIGN
[186]343DisplayPrint_NullTerminatedStringFromCSSI:
344    push    bx
345    mov     bx, cs
346    call    DisplayPrint_NullTerminatedStringFromBXSI
347    pop     bx
348    ret
[376]349%endif
[42]350
351
[376]352;;;
353;;; Note that the following routines need to be at the bottom of this file
354;;; to accomodate short jumps from the next file (DisplayFormat/DisplayFormatCompressed)
355;;;
356
[42]357;--------------------------------------------------------------------
[44]358; DisplayPrint_Newline
359;   Parameters:
360;       DS:     BDA segment (zero)
361;       ES:DI:  Ptr to cursor location in video RAM
362;   Returns:
363;       DI:     Updated offset to video RAM
364;   Corrupts registers:
365;       AX, DX
366;--------------------------------------------------------------------
[376]367%ifdef MODULE_STRINGS_COMPRESSED
[369]368ALIGN DISPLAY_JUMP_ALIGN
[376]369DisplayPrint_Newline_FormatAdjustBP:
370    inc     bp                  ; we didn't need a parameter after all, readjust BP
371    inc     bp
372    ; fall through to DisplayPrint_Newline
373%endif
374
[369]375ALIGN DISPLAY_JUMP_ALIGN
[44]376DisplayPrint_Newline:
[52]377    mov     al, LF
378    call    DisplayPrint_CharacterFromAL
[44]379    mov     al, CR
380    ; Fall to DisplayPrint_CharacterFromAL
381
382;--------------------------------------------------------------------
[42]383; DisplayPrint_CharacterFromAL
384;   Parameters:
385;       AL:     Character to display
[376]386;               Zero value is ignored (no characer is printed)
[42]387;       DS:     BDA segment (zero)
388;       ES:DI:  Ptr to cursor location in video RAM
389;   Returns:
390;       DI:     Updated offset to video RAM
391;   Corrupts registers:
392;       AX, DX
393;--------------------------------------------------------------------
[369]394ALIGN DISPLAY_JUMP_ALIGN
[42]395DisplayPrint_CharacterFromAL:
[376]396    test    al,al
397    jz      DisplayPrint_Ret
398
[42]399    mov     ah, [VIDEO_BDA.displayContext+DISPLAY_CONTEXT.bAttribute]
400    jmp     [VIDEO_BDA.displayContext+DISPLAY_CONTEXT.fnCharOut]
[223]401
[376]402
[186]403;--------------------------------------------------------------------
404; DisplayPrint_NullTerminatedStringFromBXSI
405;   Parameters:
406;       DS:     BDA segment (zero)
407;       BX:SI:  Ptr to NULL terminated string
408;       ES:DI:  Ptr to cursor location in video RAM
409;   Returns:
410;       DI:     Updated offset to video RAM
411;   Corrupts registers:
412;       AX, DX
413;--------------------------------------------------------------------
[369]414ALIGN DISPLAY_JUMP_ALIGN
[186]415DisplayPrint_NullTerminatedStringFromBXSI:
416    push    si
417    push    cx
418
419    xor     cx, cx
[369]420ALIGN DISPLAY_JUMP_ALIGN
[186]421.PrintNextCharacter:
422    mov     ds, bx              ; String segment to DS
423    lodsb
424    mov     ds, cx              ; BDA segment to DS
425    test    al, al              ; NULL?
426    jz      SHORT .EndOfString
427    call    DisplayPrint_CharacterFromAL
428    jmp     SHORT .PrintNextCharacter
429
[369]430ALIGN DISPLAY_JUMP_ALIGN
[186]431.EndOfString:
432    pop     cx
433    pop     si
[376]434
435DisplayPrint_Ret:               ; random ret to jump to
[186]436    ret
437
Note: See TracBrowser for help on using the repository browser.